W Tutti przygotowania do jesieni i naszej nowej oferty, w której wiele, wiele dobrego dla dzieci i młodzieży. W lipcu na pokład Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Tutti wkroczyli neurologopedzi, którzy konsultują i diagnozują naszych małych (i większych) pacjentów zmagających się z zaburzeniami mowy i komunikacji na skutek dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego. Taką wizytę szczególnie rekomendujemy maluchom, które przychodząc na świat napotkały okołoporodowe komplikacje, a w okresie cięży występowały u mam różne trudności i problemy. Drugą grupą, którą serdecznie zapraszamy to dzieci z zespołami genetycznymi oraz dzieci, które nie mówią, mimo iż ukończyły drugi rok życia.
Zaburzenia mowy mogą wystąpić w każdym wieku. Wielokrotnie pisaliśmy o tym, iż im wcześniej zdiagnozujemy problem, tym większa szansa na jego całościową niwelację. Rodzicu! Jeśli zauważysz niepokojące objawy u swojego dziecka, reaguj – nie czekaj, aż z tego wyrośnie! Na co szczególnie zwrócić uwagę i kiedy umówić wizytę u neurologopedy?
- kiedy dziecko nadmiernie się ślini, ma często otwartą buzię i nie oddycha przez nos
- kiedy dwulatek ma problem z mówieniem lub nie mówi wcale
- kiedy zauważysz problemy z wymową i wady wymowy, jąkanie, mówienie niewyraźne
- kiedy dziecko ma problem z jedzeniem
- kiedy obserwujesz u malucha opóźnienie w rozwoju psychoruchowym
- kiedy dziecko w okresie niemowlęcym nie głuży i nie gaworzy
- jeśli borykasz się z zespołami genetycznymi (zespół Downa, zespół Aperta), ze spektrum autyzmu, z mózgowym porażeniem dziecięcym, czy zdiagnozowanymi szerokimi zaburzeniami natury neurologicznej
- jeśli wystąpiły komplikacje przy porodzie lub jeśli dziecko urodziło się za wcześnie
- kiedy dziecko ma trudność z ssaniem w okresie niemowlęcym, następnie preferuje jedynie jedną konsystencję jedzenie, szczególnie papki
Jak wygląda taka wizyta i jak się do niej przygotować? Pierwsze spotkanie to szeroki wywiad, w którym neurologopeda zada Ci pytania związane z przebiegiem rozwoju Twojego dziecka. Warto przypomnieć sobie, jak wyglądał poród, ile punktów dziecko dostało w skali Apgar, jak przebiegała ciąża, czy w rodzinie występują jakieś choroby przewlekłe, jak przebiegał rozwój motoryczny dziecka (kiedy zaczęło siadać, wstawać, chodzić, czy przeszło przez wszystkie etapy poruszania się – od pełzania, przez raczkowanie, po chodzenie), jak przebiegał rozwój mowy – czy gaworzyło i kiedy, kiedy pojawiły się pierwsze słowa, jak dziecko komunikuje się z otoczeniem.
Ten szeroki wywiad wraz z badaniem dziecka, pozwoli na rzetelne zdiagnozowanie problemu i wskaże nam wspólny kierunek prowadzonej terapii.