Od początku marca w naszej placówce prowadzimy zajęcia integracji sensorycznej dla naszych dzieci, a także dzieci spoza żłobka – stale prowadzimy zapisy osób chętnych. Zajęcia z integracji sensorycznej to doskonały sposób wspierania rozwoju układu nerwowego malucha, pomoc w wyciszeniu emocji, pomoc w radzeniu sobie z emocjami i ich przetwarzaniem. Stymulowanie rozwoju sensomotorycznego polega na zabawie i aktywnościach pobudzających działanie mózgu oraz zmysłów. Szczególną uwagę przywiązujemy do zmysłu propriocepcji i ruchu. Odpowiednio dostarczane bodźce oraz ich odpowiednia ilość, pomagają dziecku na lepszy rozwój.
Zajęcia kierowane są do wszystkich naszych maluszków, nie tylko tych z zdiagnozowanymi zaburzeniami SI. Program zajęć przygotowany jest tak, by odpowiednio stymulować układ nerwowy i wywoływać odpowiednie reakcje. Stymulujemy wzrok, słuch, dotyk, węch wykorzystując przygotowane przez terapeutów SI pomoce naukowe, jak i wykonując różnorakie ćwiczenia oraz zabawy, które angażują ciało i zmysły. Nie uczymy tutaj konkretnych umiejętności, jak pisanie, czytanie, bieganie, ale usprawniamy sensorykę młodego człowieka – motorykę małą i dużą, koordynację wzrokowo-ruchową. Eliminujemy także bodźce, które są zbędne lub zbyt silne.
Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom dziecko może poprawić sprawność motoryczną, koordynację ruchów, uwagę i koncentrację, samoświadomość, a także funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.
Dla kogo szczególnie ważny jest udział w zajęciach z integracji sensorycznej?
- dzieci mające problem z koncentracją uwagi
- dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
- dzieci ze wzmożoną aktywnością ruchową
- dzieci borykające się z trudnościami w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych
- dzieci mające kłopoty w nabywaniu umiejętności samoobsługowych
- dzieci ze zbyt dużą lub zbyt małą wrażliwością na określone smaki, zapachy, dźwięki, bodźce dotykowe, wzrokowe i ruch
- dzieci z trudnościami w kontaktach z rówieśnikami
- dzieci, które wykazują nadwrażliwość na dotyk
- dzieci, które nie lubią bawić się w piasku
- dzieci, które ciągle się potykają, przewracają
- dzieci, które popychają inne dzieci, rzucają zabawkami w innych
- dzieci, które mają wybiórczość pokarmową
- dzieci, które mają problem z napięciem mięśniowym
Co zyskuje dziecko, uczestnicząc w zajęcia z integracji sensorycznej?
- prawidłowy rozwój normatywny
- łatwość organizowania bodźców z zewnątrz
- stopniowe zanikanie reakcji na bodźce
- zmniejszenie nadpobudliwości ruchowej
- łatwiejsze nawiązywanie interakcji z otoczeniem
- poprawa koncentracji