Wrzesień zbliża się wielkimi krokami. Dla wielu z Was – Rodziców to pewnie czas, kiedy planujecie rozpoczęcie czasu żłobkowego u swojego maluszka. Jeżeli to Wasz pierwszy żłobek, zapewne macie mnóstwo obaw, pytań i wątpliwości. My jesteśmy od tego, by je rozwiać i powiedzieć, że w żłobku może być fajnie! Nie raz pisaliśmy o procesie adaptacji, za chwilę napiszemy o tym, jak wygląda żłobkowy dzień i pokusimy się o odpowiedź na pytanie czy żłobek idealny istnieje. Dzisiaj jednak chcemy się skupić na nieco przyziemnych problemach, czyli żłobkowej wyprawce. Pytacie nas bardzo często o to, co dziecko powinno mieć ze sobą w żłobku i jak przygotować dziecko do żłobka. My dziś podpowiadamy!
W jak wyprawka
Wiele placówek żłobkowych przy okazji zapisów do żłobka określa podstawowe elementy / rzeczy, które malec musi mieć ze sobą, i które na bieżąco są dostarczane przez rodziców, po tym jak opiekunowie zgłoszą braki. Do podstawowej wyprawki żłobkowej należą:
Pampersy / pieluszki
Niektóre placówki godzą się na przynoszenie i używanie pieluszek wielorazowych – bardzo modnych w ostatnich czasach, kolorowych i wpisujących się w eko-trend. Inne natomiast nie akceptują takiej formy, warto to zweryfikować i zapytać o ten fakt w wybranym żłobku.
Chusteczki nawilżające
Do codziennej pielęgnacji maluszków, te same których z pewnością używacie w swoich domach.
Krem na otarcia
Istotny przy przewijaniu malców, by nie powodować podrażnień skóry, warto wybrać preparat przebadany dermatologicznie i adekwatny do wieku dziecka, może nawet wskazany i polecany przez dermatologa.
Zestaw do mycia ząbków: pasta do zębów, szczoteczka i kubek
Tak! W żłobku szczotkujemy żeby i uczymy tego dobrego nawyku naszych małych podopiecznych, tak by była to ich standardowa czynność, i by rodzice nie musieli zaganiać ich do łazienki co wieczór siłą! Mamy nadzieję, że takimi praktykami zachęcamy dzieci do codziennej pielęgnacji zębów. My robimy to oczywiście przez zabawę!
Nocnik
Jedną z czynności, którą praktykują placówki żłobkowe jest nocnikowanie, wielu rodziców jest wdzięcznych za tę praktykę a tym samym pomoc przy tym, by raz na zawsze skończyć z pieluszkami. Wiemy też, że może być różnie z tym nocnikiem, dlatego nigdy nie robimy niczego na siłę i zawsze uwzględniamy wiek maluszka w każdej czynności! Wiemy, że przy zakończeniu etapu pieluchowego ważne jest wyczucie i zrozumienie, nic na siłę.
Ubranka na zmianę
W każdym żłobku wymagania są różne, w Bajkowej Krainie chcemy by rodzice przynieśli trzy dodatkowe komplety. Kiedy dziecko jest w żłobku przez 8 godzin nigdy niewiadomo, co się może wydarzyć. Wylanie soczku, pobrudzenie zupą i jeszcze deser na spodniach to może być norma. Warto, by kompletów było więcej, wolimy dmuchać na zimne!
Buciki na zmianę / skarpetki antypoślizgowe
Obuwie zmienne to podstawa w szkole czy przedszkolu. To też codzienność w żłobku. Niektóre placówki akceptują to, że dziecko może chodzić boso, inne będą chciały koniecznie zmienne buciki. Warto ustalić to w konkretnej placówce. Nawet jeśli chcemy / wolimy, by dziecko chodziło boso (bo tak robimy w domu) warto zostawić w zanadrzu skarpetki lub buciki. Na wszelki wypadek.
Smoczek
Przydatny w chwilach kryzysu, pomocny w zasypianiu, a może ulubiony gadżet Waszego malucha?
Butelka / kubek nie-kapek
Uczymy dzieci dziecięcego funkcjonowania. Zresztą maluchy same podpatrują nas, dorosłych i nie chcą pić z butelek, wolą szklanki! Tak, szklanki! Patrząc na nas i obserwując to, z czego my pijemy. Dlatego dajmy im szansę kreatywnej nauki i rozwoju, w kubku niekapku nic się nie rozleje, maluch ma możliwość złapania i w swoim rytmie wygodnego picia.
U jak ubranie
Często przy zapisach padają też pytania o to, jak ubrać dziecko do żłobka. Powiemy jedno – wygodnie. Skoro ma spędzić cały dzień na wspólnej zabawie, odpoczynku, pracach pala tycznych, często i na placu zabaw – warto by miało uniwersalne i wygodne ubranie. Warto też zwrócić uwagę na to, by nie było mu za ciepło ani za zimno. Temperatura w żłobkowych salach często jest odpowiednio dobrana do wieku dziecka. Jeśli macie wątpliwości czy krótki rękawek czy długi – przynieście jednak i drugi. Często metoda na cebulkę sprawdza się najlepiej.
A jak adaptacja
Temat rzeka, poruszany przez Bajkową Krainę przy każdej okazji do tego stworzonej. Pierwszy tydzień dziecko spędza w żłobku czas po pierwsze stopniowo, po drugie z Wami – rodzicami. To ważne dla jego rozwoju i nowej sytuacji, w której się znalazł. Jedne dzieci adaptują się szybciej, inne wolniej. Warto, byście zarezerwowali czas na adaptację, czyli rozpoczęli żłobek jeszcze podczas urlopu macierzyńskiego / tacierzyńskiego.
Wielu rodziców przed rozpoczęciem żłobka próbuje także integrować dziecko z innymi dziećmi, przebywając w klubach maluszka czy w gronie znajomych posiadających potomstwo. Czasami, jeśli jest taka możliwość, warto też dziecko zostawić z babcią czy ciocią. Ważne, by wiedziało że mama lub tata zawsze wróci, a pozostanie z nowymi ludźmi jest chwilowe.
Z jak zabawki
Czasami rodzice pytają o to, czy dziecko może zabrać ze sobą do żłobka ulubioną zabawkę. W wielu placówkach jest to praktyka, na którą nie wyraża się zgody – nie złośliwie, ale właśnie przez wzgląd na dobro dzieci. Własne, przynoszone przedmioty mogą powodować konflikty między dziećmi i brak integracji, a przecież nie o to chodzi w żłobkowym życiu. Często zdarza się też tak, iż jest wyznaczony jeden dzień w tygodniu, kiedy dzieci mogą przynieść swoją jedną ulubioną zabawkę – praktykowane jest to wielu przedszkolach czy starszych grupach dzieci. W Bajkowej Krainie mamy taki dzień w roku – to święto Pluszowego Misia, kiedy prosimy by dzieciaczki przybyły ze swoim ulubionym pluszakiem! Zawsze w listopadzie!
Przy żłobkowych zapisach, wypisujecie często kartę informacyjną dziecka, która pomaga nam określić umiejętności malca i upodobania. Pytamy o to, czy lubi bawić się samo czy bardziej w grupie, jakie lubi zabawki, jak spędza czas. Czy potrafi samodzielnie jeść łyżeczką czy jeszcze nie jest na tym etapie. Pytamy o to, co lubi jeść a czego nie, w jaki sposób się komunikuje. Pytamy o różne rzeczy, by wiedzieć o Waszym malcu jak najwięcej. Wszystkie te informacje pomagają nam zapewnić opiekę na odpowiednim poziomie w stosunku do rozwoju maluszka, umieścić go w adekwatnej grupie wiekowej, czy po prostu lepiej poznać.