W Bajkowej Krainie na co dzień działa Poradnia psychologiczno-pedagogiczna, dostępna dla wszystkich naszych dzieci wymagających określonej pomocy, a także dla dzieci spoza placówki – poszukujących specjalisty w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i kształcenia specjalnego. Komu szczególnie staramy się pomóc i jak to robimy? Po co i dla kogo zajęcia integracyjne? Czy udział w nich to coś złego czy koniecznego?
Zajęcia integracyjne prowadzone w naszym żłobku i przedszkolu Bajkowa Kraina przeznaczone są dla dzieci, które ich wymagają. A wczesne zdiagnozowanie problemu, pomaga na szybką reakcję i szansę na wyrównanie rozwoju malucha. Najczęściej, wszelkie zaburzenia pojawiają się w pierwszych miesiącach i latach życia dziecka, dlatego tak ważne jest, by już na etapie żłobkowym i przedszkolnym je wychwycić i nad nimi pracować. Dzieci Bajkowej Krainy na co dzień są pod opieką wykwalifikowanej kadry nie tylko opiekunów, ale i terapeutów, psychologów i pedagogów specjalnych. Dzięki temu, kiedy widzimy coś niepokojącego, od razu możemy zareagować i zasugerować rodzicom udział w integracyjnych zajęciach. Dodatkowo dzieci wymagające kształcenia specjalnego oraz WWR-u (jest to stwierdzane w poradni psychologiczno-pedagogicznej) uczestniczą w zajęciach, bo nasza placówka daje taką możliwość. To ważne też dla rodziców, którzy nie muszą odbierać dziecka ze żłobka i pędzić na zajęcia integracyjne.
Jednym z kluczowych obszarów działalności poradni i zajęć, które się w niej odbywają jest terapia integracji sensorycznej (SI). Czym w ogóle jest terapia sensoryczna i skąd jej zaburzenia? Budowanie integracji sensorycznej rozpoczyna się już w łonie matki, a jej najbardziej zintensyfikowany okres to czas do 3 roku życia. Kiedy nie przebiega sprawnie, mogą pojawić się różnorakie trudności związane z funkcjonowaniem i zachowaniem dziecka. Zaburzenia integracji to też często konsekwencje wad wzroku czy słuchu. Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg organizuje i przetwarza docierające do niego informacje, płynące z ciała i środowiska – następnie, po przetworzeniu – wysyła stosowną reakcję. Jeśli przetwarzanie tych informacji (dotyczy to zmysłu dotyku, równowagi, czucia ciała) przebiega nieprawidłowo, to dziecko nie potrafi zareagować na informacje właściwie, a przecież ma to zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu. Czym się to objawia? Jedni mogą czuć się bombardowani nadmierną ilością bodźców, inni będą poszukiwać intensywnych doznań sensorycznych. Dysfunkcje SI mają wpływ na późniejsze lata nauki – mogą generować problemy. Zagrożona może być także sfera społeczna i emocjonalna dziecka. Te problemy nie rozwiążą się same, wręcz przeciwnie, z biegiem czasu mogą się nasilić i pogłębić. Dlatego także istotna jest właściwie prowadzona terapia i wczesne zdiagnozowanie problemu.
Objawy zaburzeń SI
– nadmierna lub za mała wrażliwość na bodźce sensoryczne /unikanie określonych potraf, ubrań, brak reakcji na zimno czy ból, np. poprzez uderzanie siebie zabawkami/
– zaburzony poziom uwagi /dziecko łatwo się rozprasza, nie potrafi skupić się przez dłuższy czas na jednej, określonej czynności/
– koordynacja ruchowa /słaba równowaga, potykanie się i przewracanie, trudności z trzymaniem i łapaniem, np. rysowanie, rzuty piłką, używanie kleju, nożyczek, ubieranie się /
– zaburzenia w rozwoju mowy
– ruch: może występować nadaktywność lub przeciwnie
– trudności w zachowaniu codziennym /mogą pojawić się problemy z adaptacją w nowym środowisku, np. żłobku, dziecko jest nieufne, wycofane, ma problem z nowymi sytuacjami i osobami/
Na czym polega terapia?
To przede wszystkim ukierunkowana zabawa, która ma kontrolować ilość bodźców. Dzięki przyjemnej, ale i dostosowanej do problemu zabawie, poprawiona zostaje integracja bodźców zmysłowych, wzmacniają się procesy nerwowe, a to wszystko to poziom zero w nabieraniu późniejszych konkretnych umiejętności: jazdy na rowerze, zdolności manualnych, rysowania czy pisania. Terapia odbywa się pod okiem przeszkolonego terapeuty w specjalnie przygotowanych salach – w Bajkowej Krainie są to sala terapii SI i sala doświadczania świata. Czasami pierwsze oznaki poprawy można zobaczyć już po kilku zajęciach, jednak zwykle taka terapia trwa około jednego roku.