Ważne jest aby zrozumieć jak dziecko myśli, rozwiązuje problemy i przyswaja nowe informacje, jakie są jego zdolności intelektualne, szczególne uzdolnienia, a także czy istnieje potrzeba zdiagnozowania zaburzeń rozwojowych. Wczesne rozpoznanie potrzeb i trudności
w procesie rozwoju, pozwoli na odpowiednie zbudowanie dobrego procesu edukacyjnego
i terapeutycznego, a także przygotowania sieci wsparcia dla całej rodziny.
Poznanie i zrozumienie specyficznych potrzeb dziecka, pozwoli skoncentrować się na obszarach wymagających wsparcia i zastosować odpowiednie interwencje, aby zaburzenia nie utrudniały dziecku rozwój i żeby wykorzystać jak najlepiej jego wrodzony potencjał rozwojowy.
Takie działania mogą pozwolić zidentyfikować u dzieci obszary wybitnych zdolności intelektualnych, dla których będzie potrzeba stworzenia bardziej zaawansowanego programu nauczania.
Nasze działania będziemy mogli prowadzić od teraz dzięki rozbudowaniu oferty terapeutyczno-edukacyjnej o możliwość wykorzystana Testu Stanford-Binet 5, który mierzy pięć głównych typów inteligencji, z których każdy składa się z dwóch subtestów oceniających zdolności werbalne i niewerbalne. Uzyskane wyniki będzie można wykorzystać do diagnozowania zdolności intelektualnych, identyfikowania szczególnych uzdolnień oraz diagnozowania zaburzeń rozwojowych. Pozwoli to nam wychwycić odchylenia od normy intelektualnej w procesie rozwoju, zaburzenia rozwoju, a także zdiagnozować niepełnosprawność dziecka.
Dzięki zastosowaniu narzędzia w postaci testu który mierzy pięć głównych czynników inteligencji: rozumienie płynne, wiedzę ilościową, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne, pamięć roboczą oraz szybkość przetwarzania informacji, rozpoznamy zasoby w następujących obszarach :
Płynne rozumowanie
- Dziecko posiada zdolności do radzenia sobie z nieznanymi sytuacjami i tworzeniem nowych strategii rozwiązywania problemów i będzie potrafiło rozwiązać zadania polegające na odnajdywaniu poprawnych sekwencji logicznych, rozwiązywaniu zagadek i identyfikowaniu wzorców.
- Dziecko posiada zdolność myślenia abstrakcyjnego będzie potrafiło operować pojęciami, które nie mają bezpośredniego związku z rzeczywistością fizyczną, jak np. rozumienie metafor, analogii i złożonych pojęć teoretycznych.
Wiedza
- Dziecko przez cały okres rozwoju i edukacji zdobywa wiedzę i znajomość faktów, umiejętności językowych, zasad matematycznych oraz nauk przyrodniczych.
- Dziecko wykorzystuje w codziennym funkcjonowaniu wiedzę zdobytą poza formalną edukacją, np. znajomość czynności samoobsługowych, dbania o higienę, orientacji
w otoczeniu i przestrzeniach oraz rozumieniu zjawisk społecznych.
Rozumowanie ilościowe
- Dziecko na różnym etapie edukacji opanowuje umiejętność operowania liczbami, zarówno w prostych obliczeniach, jak i w bardziej złożonych problemach matematycznych.
- Dziecko zdobywa umiejętności zrozumienia zależności między liczbami, np. proporcji, równań i różnic.
- Dziecko potrafi rozwiązać zadania, które mogą obejmować różnorodne problemy matematyczne, od podstawowych działań arytmetycznych po skomplikowane zadania wymagające logicznego myślenia i zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce.
Przetwarzanie wizualno-przestrzenne
- Dziecko potrafi rozpoznawać oraz rozróżniać i interpretować kształty, wzory i struktury.
- Dziecko potrafi wykonywać zadania związane z układaniem klocków, odtwarzaniem wzorów i orientacją przestrzenną, np. nawigacja w labiryncie czy układanie puzzli.
Pamięć robocza
- Dziecko posiada umiejętności zapamiętywania i przechowywania informacji przez krótki czas, np. sekwencji liczb, słów czy obrazów.
- Dziecko potrafi przetwarzać i wykorzystywać zapamiętane informacje w praktyce, np. odtwarzanie sekwencji w odwrotnej kolejności, rozwiązywanie problemów na podstawie zapamiętanych danych.
Wykorzystując w naszej poradni Test inteligencji Stanford-Binet będziemy mogli uzyskać kompleksowy obraz zdolności poznawczych dziecka, a co za tym idzie będziemy mogli lepiej pomóc w identyfikacji obszarów, które wymagają wsparcia, a także tych, które stanowią jego mocne strony .
Wykorzystanie i wprowadzenie nowego narzędzia pozwoli naszym specjalistom na jeszcze lepszą pracę nad edukacją i rozwojem naszych podopiecznych. Zapraszamy do kontaktu wszystkich zaniepokojonych rozwojem swoich dzieci rodziców. W szczególności z podejrzeniem zespołu Aspergera, spectrum autyzmu, niepełnosprawnościami ruchowymi, afazją czy opóźnionym rozwojem mowy. Test Stanford-Binet 5 to jedyny test, który precyzyjnie pomaga rozróżnić stopnie niepełnosprawności i zaburzeń u osób badanych.
Procedura i etapy testu inteligencji Stanford-Binet
Przeprowadzenie Testu Stanford Binet składa się z kilku etapów :
- Pierwszym z nich jest wywiad z rodzicami opiekunami dziecka
- Następny to wstępna rozmowa i obserwacja – psycholog przeprowadza rozmowę z dzieckiem i opowiada o badaniu w sposób prosty i zrozumiały, a zarazem nawiązuje kontakt z dzieckiem.
- Kolejnym krokiem jest wykonywanie zadań testowych – dziecko wykonuje zadania z różnych subtestów, które mogą obejmować układanie obrazków, rozwiązywanie zagadek, odpowiadanie na pytania dotyczące wiedzy ogólnej i matematyki.
Czas trwania – testu może wynosić od 45 minut do 90 minut. - Po zakończeniu testu następuje ocena wyników – psycholog analizuje wyniki testu, porównując je do norm wiekowych.
- Ostatnim etapem jest przygotowanie raportu i omówienie wyników – zaproszeni rodzice/opiekunowie otrzymują szczegółowy raport z wynikami oraz zaleceniami dotyczącymi dalszych kroków, takich jak ewentualne wsparcie edukacyjne czy terapeutyczne.
Przebieg testu inteligencji Stanford-Binet 5 w naszej placówce został zaprojektowany tak, aby minimalizować stres i niepokój badanych. Badanie jest przeprowadzane w przyjaznej
i wspierającej atmosferze przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy dbają o komfort psychiczny dziecka. Dzięki temu, badany czuje się bezpiecznie i pewnie podczas wykonywania zadań testowych, co przekłada się na bardziej wiarygodne wyniki testów psychologicznych.
Test inteligencji Stanford-Binet przeprowadzany jest przez doświadczonego i wykwalifikowanego psychologa-pedagoga specjalnego posiadającego uprawnienia i doświadczenie diagnostyczne. Dzięki profesjonalizmowi i zaangażowaniu specjalisty, wyniki testu są wiarygodne i dokładne. Diagnosta dba o to, aby cały proces był przyjemny i bezstresowy, co pozwala na uzyskanie najbardziej rzetelnych wyników, które mogą pomóc w dalszym wsparciu edukacyjnym i rozwojowym.
Autor: Mariola Kocjan
Pedagog specjalny, psycholog dziecięcy, terapeuta neuromotoryczny metody INPP