Harmonijny rozwój dziecka to nie tylko wzrost kompetencji poznawczych i rozwój fizyczny. Równie ważne dla prawidłowego i satysfakcjonującego funkcjonowania człowieka jest dobre samopoczucie, które w dużej mierze zależy od tego, jak układają się nasze relacje z innymi. Na tej podstawie można powiedzieć, że uczucia są elementem nieodzownym w komunikowaniu się z drugim człowiekiem oraz towarzyszą przekazywaniu informacji. Wiek przedszkolny charakteryzuje się silną dynamiką procesów emocjonalnych. Dopiero pod koniec okresu przedszkolnego dziecko zdobywa umiejętność powściągania afektów, co świadczy o stopniowym osiąganiu dojrzałości emocjonalnej. Dlatego kształtowanie emocjonalności dzieci w wieku przedszkolnym jest niezwykle istotne w ich prawidłowym i harmonijnym rozwoju.
Cele i korzyści
- kształtowanie się umiejętności wzajemnego komunikowania się i samoobserwacji
- umiejętne określanie i nazywanie własnych uczuć i emocji, panowanie nad nimi
- odkrywanie swoich mocnych stron i podnoszenie samooceny
- dziecko odkrywa swoje możliwości w nowych sytuacjach, dostrzega swoją przydatność w najbliższym środowisku i uczy się właściwego postępowania w sytuacjach konfliktowych
- dziecko uczy się jak radzić sobie ze stresem i trudnościami
Jak / dla kogo
W terapii wykorzystywane są metody zabawy integracyjnej, pantomimi, muzykoterapii, bajko terapii, socjoterapii, a także terapii plastycznej i zabawowej.
- u małych dzieci występuje przewaga procesów pobudzenia nad procesami hamowania, co powoduje brak równowagi uczuciowej, jej labilność czyli szybkie przechodzenie z jednego stanu emocjonalnego w drugi
- reakcje uczuciowe mają charakter afektywny – są krótkotrwałe, gwałtowne, przejściowe, a siła i czas niewspółmierne do przyczyn, które je wywołały
Ilość zajęć
Zajęcia odbywają się w ramach WWR lub w ramach kształcenia specjalnego zgodnie z zaleceniami określonymi w orzeczeniu lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia przeprowadzane są zgodnie z indywidualnym programem edukacyjno-terapeutycznym dla każdego dziecka.