Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń komunikacji społecznej, czyli jak pracować z dziećmi w spektrum – szkolimy się!

Bajkowa Kraina ma bardzo intensywny czas! Pierwsze wakacyjne weekendy mijają nam na szkoleniach. To dla ważne, bo ważni jesteście Wy. Wy i Wasze dzieci, które trafiają pod nasze skrzydła, dla których jesteśmy każdego dnia. Za nami kolejne szkolenie naszego zespołu, tym razem poświęcone zagadnieniu bardzo szerokiemu i bardzo trudnemu – skupiliśmy na autyzmie. I na tym, jak pracować z dzieckiem w spektrum autyzmu, jakie stworzyć mu warunki do rozwoju w grupie, i jak rozpoznać wczesne deficyty dzieci z autyzmem oraz dzieci zagrożone rozbojem tego zaburzenia.

Spora część zagadnień szkoleniowych poświęcona była dostarczeniu wiedzy z zakresu rozpoznania wczesnych deficytów rozwojowych, wczesnych objawów, które świadczyć mogą o rozwijającym się autyzmie. Najczęściej diagnoza autyzmu możliwa jest dopiero w wieku przedszkolnym, stąd bardzo istotnym jest, by umieć prawidłowo odczytać dziecięce zachowania i zrobić to odpowiednio wcześnie. Bo jak wiemy, im wcześniej damy dziecku szansę na terapię, tym większa szansa, że komfort jego życia będzie maksymalnie wysoki. Na tyle, na ile pozwala spektrum. Istotną częścią naszego szkolenia były praktyczne wskazówki dotyczące nawiązywania kontaktu, budowania komunikacji i zabawy z dziećmi – czyli to, jak powinniśmy my – nauczyciele – w codziennej pracy pracować z autystycznymi dziećmi.

Wczesne objawy całościowych zaburzeń rozwoju często mogą być mylone z objawami dotyczącymi spektrum autyzmu. Z drugiej strony, zespół cech autystycznych jest tak szeroki, że czasami łatwo popaść w skrajności i niektóre – zwyczajne zachowania dzieci – interpretować jako objawy autyzmu. Dlatego bardzo ważne jest, by w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, umieć porównać prawidłowy i atypowy przebieg rozwoju społeczno-komunikacyjnego dziecka, a także zróżnicować zaburzenia ze spektrum autyzmu od innych zaburzeń w okresie wczesnego dzieciństwa. Nie jest to łatwe zadanie.

Kiedy już – my nauczyciele – mamy podstawy, by sądzić, iż mamy do czynienia z autyzmem, możemy wskazać rodzicom odpowiednią drogę do próby zdiagnozowania tego zespołu cech. Pracując z dziećmi powinniśmy umieć rozróżnić kluczowe czynniki rozwoju i kluczowe czynniki w terapii, zestawiając i przekładając jedno na drugie. Czyli mówić bardzo skrótowo, powinniśmy dobrać odpowiednie metody terapii do tak szerokiego zjawiska, jakim jest zaburzony komunikacyjno-językowo rozwój dziecka. Musimy wiedzieć jak bawić się z małym dzieckiem, zagrożonym zaburzeniami ze spektrum autyzmu, jak w tej zabawie przemycać elementy terapii – tak, by była ona skuteczna. I wreszcie, jak zaplanować całościowy model terapii, przewidując oddziaływanie jej na dziecko i jego rodzinę.

Duża dawka wiedzy, uporządkowanie tego, co wiedzieliśmy, praktyczne ćwiczenia i przykłady, pozwolą nam na co dzień jeszcze lepiej wykonywać swoją pracę. Dzieciom ze spektrum lub dzieciom zagrożonym rozwojem zaburzeń autystycznych pozwolą z kolei na lepsze funkcjonowanie w grupie i w domu.

To nie koniec bajkowych szkoleń. Przed nami – już za chwilę – chwila o… oddychaniu! Już nie możemy się doczekać!