Jak wspierać nasze dzieci w czasie pandemii?

Od ponad roku żyjemy w trudnych czasach, wszyscy znaleźliśmy się w sytuacji bardzo dla nas nietypowej, sytuacji problematycznej dla osób dorosłych, a co dopiero dla dzieci. Ich spoglądanie na świat i jego postrzeganie zasadniczo różni się od spojrzenia osoby dorosłej. Dzieci czują bardziej, angażują się bardziej, ich emocje są bardziej wyraziste i gwałtowne. Panująca epidemia spowodowała u naszych dzieci poczucie zagrożenia, ogromną niepewność i bezradność. Nauka zdalna, brak kontaktu z rówieśnikami, izolacja, stałe i tylko złe nowiny płynące ze wszystkich środków masowego przekazu, obcowanie z chorobą i śmiercią zburzyło naturalne poczucie bezpieczeństwa, tak oczywiste w dziecięcym świecie. Jak zatem sprostać i pomóc swojemu dziecku w przetrwaniu tych trudnych chwil? To my – rodzice – musimy temu sprostać i oswoić nasze dzieci z nową rzeczywistością.

Po pierwsze, rozmawiajmy!

Czas pandemii to czas zamknięcia. Przez ostatni rok już trochę nauczyliśmy się funkcjonować razem, łącząc w domach pracę zdalną z wychowaniem dziecka oraz jego zdalnym nauczaniem szkolnym, wczesnoszkolnym czy przedszkolnym. Niestety sytuacja nie uległa zmianie i może powodować coraz to częstsze fale narastającej frustracji, bezsilności czy zrezygnowania wśród nas – rodziców. Warto więc porozmawiać w gronie rodzinnym i starać się wprowadzić jakieś zasady wzajemnego funkcjonowania w swoich domach, gdzie oprócz życia prywatnego od jakiegoś czasu jest też praca i szkoła. By móc zorganizować efektywną pracę i szkołę / przedszkole w domu, możecie spróbować wdrożyć kilka zasad, które mamy nadzieję, pomogą Wam zapanować nad chaosem.

Jak zmotywować dziecko do efektywnej i systematycznej pracy?

Najważniejsza jest rozmowa i ustalenie pewnych reguł, dzięki którym Wasze wspólne funkcjonowanie będzie komfortowe, a zdalna nauka Waszych dzieci będzie miała sens. Ważna jest też samodzielność i zachęcanie do działania. Odpowiednia motywacja może zadziałać, bowiem – jak wiemy – zdalna nauka jest bardzo trudna, pod każdym kątem – nie tylko tym pierwszym, przyswajania wiedzy. Tu liczy się też niezwykła determinacja, skupienie uwagi i chęć – przede wszystkim chęć!

Po drugie, zorganizujmy się!

Przestrzeń, w której przebywamy jest ważna. Ma być komfortowa i nasza – tylko tak pozwoli nam na koncentrację i skupienie uwagi na danej, wykonywanej akurat czynności. Z pewnością trudno wydzielić każdemu z domowników kąt do pracy, nauki czy zabawy, ale postarajmy się tak zorganizować, by każdy z nas mógł pracować efektywnie. Kiedy będziemy przebywać wszyscy razem, a dodatkowo wokół nas będą standardowe „rozpraszacze”, zdalna szkoła czy praca będą jeszcze trudniejsze.

Jak się zorganizować we własnej przestrzeni razem?

Po trzecie, wietrzmy umysł!

Przerwy w pracy, stałe spacery i higiena umysłu to podstawa, nie tylko efektywnej zdalnej szkoły czy pracy, ale i naszego zdrowia psychicznego. Zdrowia, które zostało wystawione na próbę. Często towarzyszące nam emocje są bardzo trudne, dzieci nie potrafią zrozumieć, co właściwie się dzieje i dlaczego nie mogą pójść do szkoły, spotkać się z koleżankami i kolegami. Emocje, które się wyzwalają mogą powodować stany depresyjne i lękowe. Stresu z pewnością dokłada też zdalne nauczanie, które jak pokazaliśmy powyżej, by działało, powinno być dobrze zorganizowane. Mimo tego, że wszystkim nam niezwykle trudno, nie popadajmy w marazm, a działajmy.

Jak dbać o dobre samopoczucie?

Dla nikogo z nas, stałe i konsekwentne trzymanie się zasad nie będzie łatwe, jednak pewne wymagania są konieczne, by spróbować zapanować nad sytuacją. Róbmy to cierpliwie, ale stanowczo. Kluczem do sukcesu wydaje się być rozmowa. Komunikujmy swoje potrzeby i rozmawiajmy o tym, co w danym dniu należy zrobić. Warto omówić z dzieckiem, co jest do zrobienia, co zostało zadane. Razem przejrzyjcie wiadomości i polecenia od nauczycieli i oceńcie, czy dziecko poradzi sobie samo z ich wykonaniem, czy będzie potrzebowało pomocy. Ważne, by samodzielnie podjąć trud wykonania zadań, bo samodzielność to rozwój koncentracji, wytrwałości, a wreszcie ogromna satysfakcja. Od młodszych dzieci nie wymagajmy zbyt dużo, działajmy z nimi w formie zabawy, a starsze próbujmy zrozumieć i rozmawiać z nimi, jak z młodymi ludźmi. Dla jednych i drugich obecna sytuacja jest wyjątkowo stresująca i przygnębiająca. Nam też jest trudno, jednak to my musimy tę nową rzeczywistość oswoić.

Na koniec nadmienimy, iż w naszej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Tutti możecie umówić się na konsultacje ze specjalistami (psychologiem, terapeutą INPP oraz fizjoterapeutą) w ramach pakietu terapeutycznego TRUDNE EMOCJE NASZYCH DZIECI.

Szczegóły tutaj