Chcemy, by było otwarte, radosne, łatwo nawiązujące relacje, mądre, zdrowe. Chcemy, by uczyło się bez zarzutu i w przyszłości miało dobre, ugruntowane życie. Jako rodzice często stajemy na głowie, by móc połatać wszystkie dziury, zadbać o plan dnia, obiad, i jeszcze aktywność sportową, muzyczną, plastyczną. By wyjść na spacer, by pobawić się klockami, by odebrać role lekarza leczącego dziecięce przytulanki. Wiecie, że sporą część z tych wszystkich wymagań, stawianych samym sobie, spełnia przedszkole?
Przedszkole jest pierwszą placówką, do której trafia Wasze dziecku w wieku, w którym pojawia się naturalna chęć kontaktów z rówieśnikami, zabaw swobodnych w nieograniczonym wręcz przedziela czasowym, odgrywania ról sprzedawcy, pana z poczty, fryzjera, lekarza. To pierwsze miejsce, w którym jest dziecko wtedy, kiedy pojawia się naturalna chęć poznawania, odkrywania, uczenia się. Tyle tylko, że nie tak nazwana przez dziecko. Przedszkole tym samym pełni istotną i bardzo kluczową rolę w życiu każdego dziecka, na tym konkretnym etapie rozwoju. Wiek między 3 a 6/7 lat jest wiekiem cudownym. To wiek, który nie pyta czy muszę, to wiek który nieustannie mówi chcę! Chcę chłonąć, chcę się bawić, chce liczyć, chcę poznać literki, chcę rysować, wycinać i kleić. I śmiemy tutaj postawić dość ryzykowną i kontrowersyjną hipotezę, iż nawet zostając z dzieckiem cały dzień w domu, nie zapewnimy mu tak szerokiego spectrum możliwości poznawczych i rozwojowych. Przedszkole jest miejscem, gdzie dziecko po raz pierwszy wychodzi poza rodzinę, a zatem zaczyna się etap budowania relacji, stosunków społecznych, funkcjonowania w grupie, pierwszych przyjaźni – ulubionych kolegów i tych mniej lubianych. To świat, w którym nagle rozwijają się kompetencje interpersonalne, gdzie następuje rozwój emocjonalny, społeczny, ruchowy, intelektualny. Miejsce, gdzie zupełnie naturalnie dzieci się uczą. I co więcej, często lubią się uczyć!
Decydując się na przedszkole lub jego brak – warto rozważyć, jakie są podstawowe aspekty przedszkola, jaką pełni rolę w kształtowaniu rozwoju naszego dziecka.
Po pierwsze, przedszkole to mała społeczność, w której maluch nabywa i rozwija swoje kompetencje społeczne. Uczy się funkcjonowania z innymi i współdziałania w grupie. Zauważa, że nie jest samotną jednostką w świecie, ale że tak jak on, są wokół też inne dzieci, z którymi trzeba jakoś się dogadać i jakoś wspólnie działać. To kluczowy aspekt rozwoju dziecka. W czasie zabawy dzieci uczą się komunikacji, współpracy w grupie, dzielenie się, radzenia sobie w grupie. Tworząc relacje z innymi dziećmi, uczą się empatii, uczą się konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, uczą się szacunku do innych i ich zrozumienia. Przedszkole jest pierwszą społecznością, do której wychodzi dziecko z domu rodzinnego i może kształtować i rozwijać podstawy funkcjonowania w społeczeństwie. Podstawy, które za chwilę będą mu niezbędne w życiu nastolatka, osoby dorosłej.
Po drugie, przedszkole to emocje. Emocje, które jak u wszystkich, się pojawiają, ale których często dzieci jeszcze nie rozumieją. Tutaj uczą się tych emocji, nie tylko je przeżywają, ale także ja nazywają. Muszą sobie też z nimi radzić. Przedszkole rozwija pewność siebie, poczucie własnej wartości, uczy że porażki się przytrafią i daje narzędzie to tego, jak sobie z nimi poradzić. Wreszcie przedszkole pełni kluczową rolę w rozwoju emocjonalnym dziecka, bowiem uczy o emocjach, nazywa je. Często my rodzice, nie potrafimy nazwać danej emocji, nie wiemy, jak się z nią zachować – dotyczy to zwłaszcza złości, gniewu, frustracji, smutku – trudnych emocji. Natomiast przedszkole tłumaczy. Dzięki czemu dziecko ma możliwość zrozumienia tego, co przeżywa. Przedszkole to radość ze wspólnej zabawy, czasami smutek kiedy mama wychodzi z szatni, ale i ogromna miłość kiedy wraca! Przedszkole to złość, kiedy trzeba zrobić coś, co nam się nie podoba i frustracja, kiedy kolega zabrał nam zabawkę. Wszystkie te stany to dobre stany. Przytrafiają się każdemu. Dziecko mu je poczuć, nazwać, zrozumieć i umieć się w nich odnaleźć.
Po trzecie, przedszkole to intelekt. Każdego dnia w przedszkolu realizowane są rozmaite aktywności plastyczne, muzyczne, literackie. Działania, które kształtują młodego człowieka, uczą go ciekawości świata i wszechstronności. Dzieci podczas prostych czynności rozwijają swoją kreatywność, zdolności poznawcze i umiejętność logicznego myślenia. To pierwszy krok do świata matematyki, przyrody, literatury. Często ten krok jest bezbolesny, często naturalny – bo takie są dzieci w wieku przedszkolnym – one chcą się uczyć. Przedszkole im na to pozwala w sposób zupełnie naturalny, niewymuszony, dzięki czemu jest to sposób bardzo skuteczny. Tym samym przed każdym dzieckiem otwierają się nieograniczone możliwości poznawcze, dzika chęć działania i chłonięcia wiedzy. Rolą rodzica czy nauczyciela jest tylko jedno: podążania za dzieckiem i danie mu możliwości.
Po czwartek, przedszkole to język. W czasach, w których praktycznie na palcach jednej ręki można policzyć dzieci bez opóźnienia rozwoju mowy lub problemów z mową, przedszkole spełnia bardzo ważną rolę w świecie języka i komunikacji. To tutaj dziecko rozwija swoje językowe kompetencje – najpierw słuchając bajek czytanych przez nauczyciela, słuchając poleceń i próbując je zrozumieć oraz wykonać, wreszcie samemu opowiadając. To podstawowy element przygotowania do dalszej edukacji. To tutaj nabywamy umiejętności komunikacyjnych, to tutaj szlifujemy język, często pracujemy z logopedą, by poradzić sobie z trudnościami mowy. Poprzez codzienne rozmowy, słuchanie opowiadań dzieci poszerzają słownictwo, uczą się budowy zdań, doskonalą umiejętności porozumiewania się. I nie chodzi o to, by dziecko opuszczając przedszkole umiało płynnie czytać, znać angielski biegle i rozwiązywać zaawansowane działania matematyczne – chodzi o to, by było gotowe do tej nauki!
Po piątek, przedszkole jest pierwszym krokiem ku… szkole! Tak – jest to banalne i oczywiste, ale czy tego chcemy, czy nie, obowiązek edukacji nakazuje… edukację! Zatem moment szkoły nadejdzie i dobrze, by dziecko było na to gotowe. W edukacji określamy to sformułowaniem gotowości szkolnej – to wiodąca rola przedszkola. Przedszkole jest nauką samodzielność, która już za chwilę będzie niezbędną na dalszej drodze edukacyjnej. Przedszkole ma przygotować do nauki – zrobić grunt pod naukę pisania, dlatego wycinamy, wyklejamy, ćwiczmy rękę, rysujemy szlaczki. Przedszkole ma nauczyć rozumienia – dlatego robimy prace plastyczne, wykonując polecenia. Przedszkole ma nauczyć logicznego myślenia – dlatego staramy się dzielić, robić zbiory, liczymy patyki, kamienie i liście na spacerach.
Przedszkole jest miejsce, które buduje fundament na kolejne lata nauki dziecka, uczy umiejętności, które w przyszłości mogą przełożyć się na jego sukces. Reszta w rękach rodzica!
Przedszkole pełni w życiu dziecka rolę społeczną, emocjonalną, intelektualną i edukacyjną.