Zabawki. Nieodłączny element dziecka. Zdarza się, że ich nadmiar może przytłoczyć. Oferta producentów zabawek, kolorów i funkcji jest ogromna. Przy tak szerokiej ofercie łatwo się pogubić i trudno wybrać, coś, co może mieć konkretną wartość. Bardzo często nawet maluchy – przy pokojach pełnych zabawek – same się zatracają i nie wiedzą, czym się bawić. Powoduje to bardzo często, iż rzeczy po krótkim czasie, lądują po prostu w kącie i nikt nie zwraca na nie uwagi. Przedmioty są pomijane przez dzieci. Dlatego, wybierając zabawki, warto kierować się zasadą: „mniej znaczy więcej”. Wybierając konkret, dajemy konkret również dziecko. Ten konkret to rozwój, kreatywność, zaciekawienie dłuższe niż 15 minut. Pamiętajmy też o zabawkach „bazowych” – tych, uwielbianych przez wszystkie dzieci, a jednocześnie korzystnych dla ich rozwoju.
Jak rozpoznać dobrą zabawkę?
Dobra zabawka to zabawka wszechstronna. Taka, która odpowiada różnym dziecięcym charakterom i nastrojom, a przy tym, jest na tyle ciekawa, by bawić się nią często, na różne sposoby. Istnieją zabawki, które zachęcą do aktywności powściągliwe dzieci, ale i takie które pozwolą wyszaleć się impulsywnym maluszkom. Nieśmiałe dzieci będą lepiej bawiły się zabawkami zgodnymi z ich charakterem – lalkami, pluszakami, dobre będą też puzzle i kalejdoskop. Sensowne zabawki to też te, które jak sławny bąk umożliwiają szybki sukces. Dzieci impulsywne, lubiące ruch ucieszą się z zabawek, które ich zaciekawią i zaspokoją potrzebę ruchu: plastikowe samochodziki, akcesoria do piaskownicy, huśtawka.
Kamyki i klocki
Z drewna, z tworzywa sztucznego. Pastelowe lub jaskrawe barwy. Przeróżne kształty. To bardzo pobudzające wyobraźnię i bardzo kreatywne zabawki, które pozwolą na to, by stać się fantastycznym budowniczym. Zwykle kamyki, klocki wspaniale wspomagają dziecięcą fantazję i rozwijają wewnętrzny świat maluszków. Różne formy – kwadraty, koła, prostokąty pozwalają na niezwykłe połączenia. Kamyki, klocki są idealnymi zabawkami dla rozwoju dzieci w wieku od 2 do 5 lat. Maluchy zanurzają się w świat fantazji, wpadają na ciekawe pomysły i je realizują, snują też plany dotyczące budowli. Zestaw dobrze dobranych klocków to z pewnością prezent dla Twojego dziecka na dłużej.
Kredki i pedzle
Wszystko dla kreatywnych artystów. Zajęcia plastyczne są niezwykle ważne dla rozwoju dziecka, pobudzają nie tylko jego wyobraźnię, ale pomagają w późniejszym czasie w nauce pisania. Trzymanie kreski w prostych szlaczkach, łączenie kropek, kolorowanki… Zanim dziecko zacznie w ten sposób tworzyć swoje prace, wcześniej – już od najmłodszych lat – maluje. Najprościej i najpiękniej (także dla rozwoju rączek) rękami właśnie. Dzieci z entuzjazmem i zaciekawieniem zanurzają paluszki w kolorowych pojemnikach z farbą – to zwykle ich pierwsze plastyczne zmagania. W późniejszym okresie pojawiają się kredki świecowe, farbki plakatowe. Warto wspierać dziecko w jego artystycznych zmaganiach, bo to pobudza jego wyobraźnię. Mali artyści szaleją pod względem twórczym. Eksperymentowanie z farbami, kredkami niezwykle wzbogaca wyobraźnię, otwiera przed dzieckiem świat pełen obrazów, kolorów, a także nowych emocji i uczuć. Z czasem dzieci świadomie zaczynają spoglądać na swoje otoczenie, chcą je też namalować, zapamiętać. W ten sposób wzmacnia się u nich także wyobraźnia przestrzenna.
Kolejki i samochody
Te, kojarzą się często ze świętami Bożego Narodzenia. Nie dość, że często są super prezentem, to także sprawiają radość większym domownikom (i nie, nie są to stereotypy!) – tatusiowie czasami nawet czerpią większą przyjemność z budowy kolejki, niż ich synowie. Kolejki, samoloty, samochody fascynują dzieci od dawien dawna. To sfera „dorosła”, z której siłą rzeczy, dzieci czerpią, fascynują się nią. Dynamika i pozory autentyczności, które dają miniatury prawdziwych przedmiotów, potrafią sprawić ogromną radość maluchom, rozbudzając przy tym skutecznie ich wyobraźnię.
Lalki i przytulanki
Lalki i przytulanki są niezwykle ważne w życiu małego dziecka. Każde, absolutnie każde z nich, ma swoją ulubioną lalę albo misia, bez którego nie może zasnąć, wyjść na spacer, czy nawet do żłobka / przedszkola. Tego typu zabawki są niezwykle potrzebne do przytulania i zabawy. Często stają się najlepszym przyjacielem dziecka, odpędzają małe troski i kłopoty, pomagają przetrwać trudny dzień w żłobku. To bardzo pomocne i sensowne zabawki w młodych latach dziecka. Mis dodaje otuchy i odwagi, uspokaja i pociesza, przynosi radość i wyciszenie. A lalki stają się pełnymi zrozumienia przyjaciółkami do rozmowy.
Fantazja
W każdym dziecku tkwi mały czarodziej. Dzieci mają tez niesamowite zdolności robienia czegoś z niczego. Zwykła skrzynka po butach staje się prawdziwym hokus-pokus czarodziejską skrzynią pełną skarbów. Z kilku poduszek i koców powstają tajemnicze jaskinie. Bardzo często najprostsze pojemniki, rzeczy codziennego użytku staja się dla dzieci czarodziejskimi, pełnymi magii przedmiotami. Warto wspólnie z dzieckiem rozwijać tę wyobraźnię, uczestnicząc w szalonych zabawach w kocowych jaskiniach. Warto dawać im impulsy, dzięki którym za chwilę dziecko samo będzie wymyślało bardzo kreatywne zabawy, które jak się okaże nie potrzebują w ogóle zabawek.
Na co zwracać uwagę?
- Drewniane nie znaczy lepsze. Materiały, formy, kształty i kolory mogą byc różnorodne. Rozmaite doświadczenia z różnymi zmysłami ćwiczą inteligencję maluchów.
- Nowe kontra stare? W żadnym wypadku w świecie zabawek nie musimy, a może i nie powinniśmy podążac za trendami, za chwilową modą. Małe dzieci bawią się bardzo chętnie wszelkimi kartonami, pudełkami, przedmiotami, które powszechne w Waszych domach. Często zabawki z górnej sklepowej półki mogą ich w ogóle nie interesować.
- Jakość przede wszytskim. Zabawki powinny być wytrzymałe. Małe dzieci wkładają wszystko do buzi, dlatego drewniane klocki i inne przedmioty nie powinny mieć ostrych krawędzi, a pluszakom nie powinny odpadać nosy czy oczy, bo maluchy mogłby się nimi udławić. Kredki i farby z kolei odstraszają gorzkim smakiem. Zwracajcie uwagę na komunikaty producenta, które znajdują się na opakowaniu, typu: „Od 5 lat”, „Nieodpowiednie poniżej 3 roku życia” itp.
- Znaki jakości. CE lub niemieckie GS, angielskie GCC, chińskie CCC to „sprawdzone bezpieczeństwo”, czyli informacja, iż przedmiot został przetestowany pod kątem swojego bezpieczeństwa. Europejskiego znaku CE nie mylcie z chińskim CE (znaki są niemal identyczne) – „China Export” można oznaczać, że zabawka nie spełnia norm europejskich i tej lepiej nie kupować. Często pojawiają się także: Certyfikat Instytutu Matki i Dziecka i Certyfikat Państwowego Zakładu Higieny – polskie certyfikaty nadane po specjalistycznych testach, Certyfikat Bezpieczny dla Dziecka – nadawany przez Instytut Włókiennictwa w Łodzi, oznacza iż produkt jest bezpieczny i nie zawiera szkodliwych substancji. Oprócz tego znajdziemy też znaki FAIRTRADE, czyli informację iż zabawka została wyprodukowana z poszanowaniem praw człowieka, nie wykorzystując do pracy dzieci, Oeko-Tex Standard, czyli znak, iz twora jest wolny od szkodliwych substancji, zwykle na materiałach włókienniczych możemy go dostrzec. PEFC czyli zabakwa wykonana zgonie z ekologią, z bezpiecznych i ekologicznych materiałów, GOTS to informacja o włóknach organicznych wykorzystanych do produkcji zabawki, FSC znajdziemy na zabawkach z drewna.
Jest jeszcze wiele innych znaków i certyfikatów godynych uwagi. Tak myślimy, że kiedyś stworzymy dla Was takie zestawienie wraz z ilustracjami i szczegółowym opisem do każdego z nich.
- Zabwki dla niwmowląt. Tutaj należy zwracać szczególną uwagę i wybierać tylko te zabawki, które są dla dziecka odpowiednie. Nie mogą zawierać substancjji tokstycznych, nie powinny być zbyt małe, by ich nie połknac, nie powinny miec ostrych krawędzi, powinny być miękkie i przyjazne w dotyku.