Wczesne Wspomaganie Rozwoju to specjalistyczne zajęcia, których celem jest wspieranie funkcjonowania dziecka na wszystkich płaszczyznach lub na płaszczyznach, które wymagają takiego wspierania. Bardzo często pytacie nas o program WWR, o to jak rozpocząć, co trzeba zrobić, by dziecko mogło zostać nim objęte. Pytacie też na czym polega WWR. Dlatego odpowiadamy. Dziś o formach pracy, jakie są przez nas (i pewnie przez innych specjalistów) stosowane na co dzień w terapii.
Każde dziecko jest inne, każde dziecko wymagające WWR może mieć inny problem lub też wielość problemów, ale wyraźnie nie radzić sobie z jednym – wiodącym. Każde dziecko zatem potrzebuje indywidualnej terapii i indywidualnie dobranych godzin z konkretnymi specjalistami. Dla większej skuteczności WWR stosuje się wiele form pracy jednocześnie, bowiem każda z nich może mieć nieoceniony wpływ na inną metodę, inną pracę terapeutyczną i na więcej niż jeden problem zaburzeniowy.
Bardzo często w WWR nie brakuje (nie powinno zabraknąć) zajęć z integracji sensorycznej, bowiem to całościowe spojrzenie na małego człowieka i jego zmysły. Zajęcia te prowadzone są w specjalnej sali, wyposażonej w specjalistyczny sprzęt – huśtawki, hamaki, platformy, duże piłki, suchy basen. Zabawa z tymi sprzętami – bo zajęcia zawsze mają formę zabawy – pozwala usprawnić bazowe systemy sensoryczne i procesy nerwowe, które leżą u podstaw wielu umiejętności. Brak prawidłowej integracji zmysłowej może powodować problemy z koordynacją ruchową, percepcją słuchową czy wzrokową, a także mową i czytaniem oraz pisaniem, liczeniem. Integracja sensoryczna wpływa na bardzo wiele obszarów życia młodego człowieka, dlatego jest jednym z kluczowych elementów programu WWR.
W programie WWR nie powinno też zabraknąć terapii ruchu rozwijającego wg Weroniki Sherborn’e. Ta przeznaczona jest dla dzieci o nieharmonijnym lub zaburzonym rozwoju psychoruchowym. Terapia, która jest formą ruchowej zabawy rodziców lub opiekunów z dziećmi dba o wszechstronny rozwój małego człowieka. W trakcie spotkań, dzieci rozwijają świadomość własnego ciała i przestrzeni, pracują nad rozwojem kompetencji językowych, uczą się nawiązywać relacje z innymi osobami i współpracować. Uczą się jak sterować własną uwagą oraz jak się relaksować. Dodatkowo rozwijają kreatywność, podnoszą sprawność ruchową, a także zaspokajają podstawowe potrzeby jakimi są poczucie własnej wartości, miłości i akceptacji. Terapia tą metodą ma nieocenioną wartość w podnoszeniu efektywności terapii logopedycznej i pedagogicznej. Jak widzimy, program WWR jest tak skonstruowany, by wszystkie zastosowane ze sobą formy terapii dobrze współgrały i wpływały na siebie.
Kolejne dwa elementy, czyli terapia logopedyczna i psychopedagogicza są równie ważne, jak poprzednie. Zajęcia stymulujące rozwój mowy dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, a także dla dzieci z zaburzeniami artykulacyjnymi i komunikacyjnymi są niezbędne w programie WWR. Zajęcia te polegają na zabawach i ćwiczeniach pobudzających dziecko do mówienia, ćwiczeniach usprawniających narządy artykulacyjne oraz uczeniu się używania prawidłowych form leksykalnych i gramatycznych. Poziom tych zajęć i metody pracy zależą ściśle od wad rozwojowych dziecka i jego wieku. Całość WWR prowadzona jest w duchu terapii psychopedagogicznej, czyli ogólnorozwojowych zajęć edukacyjnych, które uwzględniają indywidualne potrzeby dziecka związane z rozwojem poznawczym, emocjonalnym, społecznym i ruchowym. Czyli każdym, który ma wpływ na całościowy rozwój młodego człowieka.
W programie WWR metody pracy zawsze dobierane są w zależności od rozwojowych potrzeb dziecka. Jedno dziecko może potrzebować większej ilości godzi z terapii logopedycznej, inne z terapii fizjoterapeutycznej czy terapii ruchu. Prowadzone w ramach WWR zajęcia stymulują rozwój form komunikowania się i stwarzają wiele okazji do naśladowania.
Jeśli myślisz, że Twoje dziecko potrzebuję programu WWR, zobacz jak możesz go wdrożyć. Przeczytaj tekst: Wszystko, co musisz wiedzieć o WWR
Zobacz także inne nasze artykuły:
Korzystaj z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, kiedy czujesz że masz taką potrzebę